Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Thursday, June 14, 2012

Pemanik itu sabar nya kena tinggi ya..



Recovery update: Alhamdulillah, semalam aku balut almost satu pinggang dgn Acustop, sakit pinggang berkurangan. Bangun pagi terasa sedikit segar. Cuma masih ada masalah dgn cramped di kaki. Cumanya malam tadi serangan hanya 2 kali. Itupun sekejap sahaja. Mungkin kesan dari senaman ringkas dan juga 2 biji calcium yg aku telan semalam. Tapi betis masih terasa sakit kesan cramped yg teruk kelmarin. 


Percaya atau tidak, berkongsi minat sebagai pemanik ni kadang jadi masalah juga. Kenapa aku katakan begitu? Kadang apa yg cuba kita kongsikan bersama disalah ertikan. Kadang ada yg cuba ambil kesempatan. Kadang ada yg iri hati dan tak puas hati. Susah juga dibuatnya.

Konsep aku senang. Aku memang suka berkongsi. Tak kisah lah gambar koleksi jahitan manik aku ke atau pun idea sekalipun. Kalau suka terima, kalau tak suka terpulang. Hidup ni pada aku mudah. Buat apa nak susahkan keadaan. Kita seringkali punya pilihan. Antara nak atau tidak. Antara suka atau tak. Antara kau nak baca blog aku atau tanak eheheheheh...

Tapi aku perasan, dunia negatif ni lebih banyak berlaku di FB. Mungkin medium nya yg lebih luas. Luas dgn jaringan rakan2 maya. Interactive nya juga mudah! Sebelum tu aku agak kelakar bila ada seorang yg mungkin baru berjinak dgn dunia manik bertanya macam mana nak buat marketing kat internet? Pelik aku. Ber FB pandai, tapi nak gunakan peluang yg ada tak kan tak reti langsung? Hehehe.. Buat aku tersenyum sorang, tapi aku layankan juga. Cuma pada aku, alahai jgn manja begitu rupa. Hidup kena ada inisiatif. Baru kita maju. Jelek juga kadang di FB tu, org just simply bertanya. Sedangkan, kalau dah boleh berFB pada aku korang juga boleh ber'Google' bukan? Jadi apasalah nya ambil sedikit langkah tanya pacik Gugel tu? Ada yg lagi pelik tapi lebih kepada pemalas pada aku, kadang org tu dah inform segalanya di status, nak juga di tanya soalan2 bodoh yg dah di terangkan kat atas tadi. Kau rasa org ni patut letak kat benua mana ya??

Kalau ada yg suka dgn design aku dan cuba tiru, aku tidak kesah. Pada aku itu satu compliment. Dan sedikit terharu juga kerana sekurangnya idea aku memberi inspirasi pada seseorang. Tak kesah lah kalau org itu tiru 100% pun. Kerana aku percaya nak jadi kreatif dan inovatif memang susah. Meniru itu sebenarnya salah satu cara kita bermula untuk jadi kreatif. Dari meniru, kemudian kita olah sedikit demi sedikit baru kita jadi inovatif. Tapi kadang ada sesetengah melenting bagai nak gegar satu dunia. Kalau tanak org tiru idea ko, tayah publish kat public. Simpan je dalam komputer ko tgk sorang2. Diam. Senang cerita. Tak paham betul aku.

Aku paham kenapa ada pemanik yg marah. Sbb ada juga individu yg suka ambil kesempatan atas org lain. Ambil gambar manik org lain kemudian claimed yg itu adalah hasil jahitannya. Hehehe.. Org macam ni pun ada kan kat dunia? Kalau aku senang je dapat tau org cam ni, aku hantar berbakul2 baju kat dia. Hahahaha.. Amik tgk ko leh jahit tak macam gambar yg ko curi tu?

Ada lagi hebat dgn buat catalog. Siap dgn harga sekian2...  Memang berani mati betul. Alhamdulillah, so far aku belum terkena. Atau mungkin ada aku yg tak ambil peduli. Biasalah aku. Benda dah basi baru aku tau. Almaklum leka dgn dunia sendiri kadang ehehehehe.... Terima kasih pada mereka yg suka jadi informer aku.

Kadang ada juga pemanik yg suka bertanya kepada aku. Design begini berapa harganya? Design yg itu pula berapa? Yg ini kadang aku kurang berkenan. No! Bukan aku kedekut nak bagitau range of my price. Rata2 pun dah tau dah range aku macam mana. Cuma cara mereka kadang kita boleh tau apa niat disebaliknya.

Ada di kalangan mereka baru berjinak mengambil upah. Jadi aku rasa kurang adil kalau kau nak samakan harga dgn cara aku kenakan harga. Lain org lain caranya. Aku mungkin berkongsi pengalaman, tapi tidak bermakna kau boleh ambil bulat2. Kena tgk cara dan gaya kau jahit. Kos dan tenaga kita berbeza. Aku pernah berkongsi dgn seseorang. Kemudian dia ambil bulat2 harga yg aku kongsikan dan diberikan kepada customernya. Ha kau menjerit customer dia. Lepas tu dia marah2 tanya aku, kenapa customer dia tanak  bayar macam harga yg aku kongsikan. Haiii.. susah kan? Kongsi salah.. tak kongsi salah.. Sebab tu aku kadang malas nak layan org yg suka tanya2 harga macam ni... Kita berkongsi pengalaman dan pendapat, pandai2 lah ko adjust dgn cara kau.... Geram tau!!!

Ada juga pelanggan yg suka test market. Tanya semua design baju satu2... tapi kesudahannya diam seribu bahasa. Aku tade lah marah sangat. Cuma pada aku kalau dah satu design kau dah tau harganya, rasanya kau boleh predict harga design yg lain. Range nya lebih kurang sama je... Tapi nak buat macam mana kan? Itu hak mereka. Duit mereka yg nak dibayarnya pun. Layankan je :) .. Seronok sebenarnya bila deal dgn ramai org ni. Memacam perangai dan kerenah yg kita jumpa. Kadang yg tak kita sangka2...

Oh.. sebelum aku lupa. Mereka yg teringin nak belajar menjahit manik Crumble 3D. Sila check tarikh berikut ya:

Date: 16, 23, 24 & 30 June 2012
Venue: Puchong (near by Kinrara Furniture Street)
Time: 9am - 5pm
Fee: RM220 only (normal price RM250)
Kalau berminat boleh contact aku di 0132717091. Jangan terkejut kalau sore aku tetiba bertukar jantina okes? Hehehe...

Materials dan makan minum semua aku sediakan. Jadi datang dgn lenggang kangkung Mak Limah je pun ok. Nak lagi meriah bawak kamera leh kita bersesi GIGAM lepas tu :) .. Aha jgn lupa juga kalau anda ada baju2 yg nak dijahit, boleh lah bawa sbb selalunya lepas kelas student aku suka bawa baju memasing kita share2 pendapat design ape nak buat, warna apa nak pakai, manik macam mana nak pilih. Aku adalah sedikit koleksi manik. Jadi kalau berminat nak beli terus pun boleh.


Yes, lebih kurang ini  macam yg akan aku ajarkan. 3D tak? Baik ngaku 3D heheheh.... 


Eh, 16th June tu esok la ye tak? Hehehehe.. Promo lambat ape lah!!! Tangan ada 2 je dik... Jom hebahkan pada rerakan. Kalau ada adik2 lepasan SPM tatau nak buat apa. Dari dok nganggur nasihat akak buatlah sesuatu yg berfaedah macam belajar manik ke.. Bukan apa, dapat juga tambah duit poket.. Raya nak dekat dah ni, boleh ambil upah jahit manik baju sedara mara... Dapat duit tu boleh lah shopping for Raya. Ape lagi? Marilah reramai :)

6 comments:

  1. Walau apa juga ilmu yg baik kalau diajar dan dipraktikkan tidak rugi. Selagi ilmu itu adalah utk kebaikan dan diamalkan dia akan tetap mendapat ganjaran...

    Cantiklah... suka kakak tengok.

    ReplyDelete
  2. Betul tu kak.. ilmu ni pinjaman kejap je dari Allah..

    Akak pun boleh buat punya memanik ni.. :) Sure happy anak dara akak kalau raya ni bling2 hehehe..

    ReplyDelete
  3. baguslh ada fkiran mcmtu...kdg2 sesuatu yg kita kongsi dgn org lain trutama ilmu y menafaat itulh y mnmbhkn rzki kita..cntohnya hmba Allah tu hdup ssh n dia suka jhit manik tp xda bakat..n dia gna idea anda..jd bla dia dpt rzki drpd tu..anda jg mndapat kbrkatan dan pahala....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah.. selagi ada saya kongsikan bersama.. cuma kadang tu hati ni nak di didik juga selalu.. kena ikhlas selalu.. :)

      Delete
  4. klw ssiapa tu dpt rzki dr mniru idea anda n anda redha..andapn mndapat kbkatannya...jarang sgt nk jmpa org y sggup bkongsi ilmu..trutamanya itu pnca sumber rzki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ilmu pada saya pinjaman je.. bukan milik saya.. mencari2 juga ibu2 tunggal atau sesiapa yg hidup agak susah untuk bantu saya jahit manik.. tidak lah susah mana.. cuma area rumah saya ni tak jumpa lagi..

      Delete