Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Wednesday, June 20, 2012

Karma tu macam bola rupa dia...

Recovery update: Alhamdulillah. Bangun pagi ni terasa segar. Rasa lain macam sket. Malam tadi aku ambil semula 7 Leaves Ginseng sebelum tidur. Mungkin juga kesan dari herba ni. Sbbnya baru semalam aku makan semula setelah beberapa hari terputus bekalan. Sebenarnya aku tak nakbergantung sangat pada herba ni. Ubat herba ni datangnya dari China, jadi paham² je lah status nya. Aku takut juga kalau ada kesan sampingan ke apa. Tapi so far alhamdulillah herba ni sangat berkesan pada aku. Memang miracle jugak aku rasa. 

Apa yg. ingin aku kongsikan ni dah lama aku pendamkan. Tapi ingin aku tegaskan, ini sekadar pendapat aku sahaja. Dan pendapat aku ini aku luahkan.. aku kongsikan untuk tujuan peringatan buat diri sendiri juga. 

Hidup kita ni memang ada kalanya macam roda. Kejap kita di atas. Kejap di bawah. Jadi bila ada masa kita di atas, sentiasa beringat, bila² masa kita akan berada di bawah kelak. 

Tak kira betapa tinggi pun jawatan yg kita pegang, hormatlah pada semua org. Sebenarnya lagi tinggi jawatan kita, lagi banyak org bawahan yg kena di jaga, lagi banyak tanggungjawab nya. Jadi boss besar bukan setakat beri arahan itu dan ini. Hati dan perasaan staff bawahan juga harus dijaga. Bukan perlu ambil tahu banyak pun, cukup bertanya khabar, tau apa sakit staff kita. Cukuplah. Staff pun rimas kalau boss bzbodi semacam hehe..

Tapi apa yg aku lihat, sekurangnya di pejabat aku lah, yg exec biasa pun bukan main lagi lagaknya. Dibulinya non-exec yg bukan pun direct report pada dia orang ni pun. Mentang² lah kawan tu non-exec, jangan lah ditala semua kerja kat dia. Walaupun kerja nampak senang. Kadang setakat telefon members of mtg nak confirm kan attendance. Bunyi memang senang, tapi nak telefon bos² besar ni kadang banyak gak songeh mereka. Kadang kesian juga aku lihat. Dengan meeting yg berganda². Oh ya tempat aku ni memang dikenali sebagai tempat meeting hahahahaha... Asyik lah meeting sana sini. Memang hebat bab meeting ni. Tapi bab execution, FAILED! Or at least most of it lah.. 

Kadang aku tgk yg boss atas² ni lebih berhemah dari exec or manager level. Mungkin boss besar ni lebih wisdom, faktor umur, dah lama kerja, dah lama pegang title boss hehehe.. Yg baru nak naik ni kadang macam kaduk naik junjung. Tapi kadang yg bukan boss pun tak kalah lagaknya!! Budi bahasa tu lambang diri kita. Tak perlulah nak marah².. nak jadi sinikal.. Sinikal perlu digunakan pada masa yg tertentu sahaja. Ni kalau 24 jam kau nak marah, nak perli org, susah lah org nak kerja dgn kau. Tension semacam kadang tgk bebudak baru masuk kerja ni dapat manager yg macam tu. Nak buat macam mana dik, samada ko tahan atau ko kena pandai lah amik hati boss ko tu. Kalau jenis yg memang suka kena kipas, kena lah ko beli kipas karen satu letak kat opis hahaha.. Opis ni pun bukan sejuk sangat. Akak ni selalu berpeluh² kat opis hehehe....

Hidup ni macam karma kan? Banyak benda yg aku perhatikan, Allah tu Maha Adil. Aku kan dah dikategorikan sakit berpanjangan. Apa tak nya, mula dari sebelum pregnant aku dah amik long MC dekat 3 bulan, then aku sambung dgn unpaid leave sepanjang aku pregnant. Bila lepas pregnant, lumbar problem aku seemed worse, so bila buat operation awal tahun ni aku MC lagi for another 3 months. Then ada pula problem lepas operation tu. Ada spine fluid leakage due to the operation, so aku kena buat another operation in April to remove the excess fluid. Bayangkan tempat yg sama di potong 2 kali in within few months! Tu yg keadaan aku selalu sakit².. sbb tak pulih sepenuhnya dah kena operate lagi. 

Jadi adalah seorang hamba Allah yg sangat concern dgn keadaan aku yg tak ada kat opis berpanjangan. Seseorang yg berpengaruh. Aku cuba nak paham concern yg dia rasa, sbb dia boss kan, tapi mungkin cara dia buat aku agak terkesal. Tapi Allah tu maha kaya.. pendek cerita.. eheheh tayah lah cerita..

Allah tu Maha Adil.. Maha Mengetahui.. Sakit yg aku rasa mungkin tak org nampak. Aku bukan berdarah sana sini.. Berbalut simen bagai untuk disimpati. Jalan berdengkot pakai tongkat bagai..Sbb tu ramai yg macam tak percaya aku sakit. Org tgk aku macam biasa. Jalan macam biasa walau kadang sakit tu memang buat aku jalan senget² (tapi sbb kontrol macho kan, tegak gak badan aku hahaha). Sampai ada yg bertanya, " eh jalan laju je ye ke slip disc?" . Sakit ni kalau aku boleh pindah² kan, dah lama aku korang rasa hehehe.. Tak payah aku nak jawab. Sbb kalau jawab penat mulut nak explain. Kasi rasa 1 min biar dia rasa baru tau kot.. Amacam? Ada berani? Meh la.. :)

Eh aa kan dah melalut cite pasal sakit aku pulak. Tu lah sape suh layan.. Kan dah jauh terpesong aku ni dari tajuk asal haha.. 

Jadi pesan aku, prihatin lah dgn rasa hati org lain. Tak kiralah apa pun darjatnya. Waima mak cik cleaner sekalipun. Tak rugi ucapkan terima kasih. Ucapan terima kasih itu sebenarnya kalau kita betul² ikhlas, sangat besar azimatnya. Bukan sahaja pada mereka yg kita ucapkan, tapi pada kita sendiri. Saat kita lihat wajah mereka yg gembira dgn ucapan terima kasih kita, saat itu rasanya sungguh bahagia. 

Tak percaya? Cuba pandang sesiapa yg ada berdekatan, cakap "terima kasih kerana buat hidup saya lebih indah dan berwarna" Buat sekarang juga!!!! Hahahahaha...

No comments:

Post a Comment