Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Tuesday, June 26, 2012

Beading: BIG PICTURE


Tak tahu kenapa. Tapi lately idea untuk buat mulakan design manik pada baju baru agak suram. Lambat betul idea tu datang. Kadang aku jahit dulu yg. basic teknik sementara nak tunggu the BIG PICTURE of the design datang bertamu kat kepala. Kadang datangnya tak BIG mana pun, dia datang HALF je hehe.. Another HALF tertinggal kat mana tah, kena lah aku kutip nanti. Kalau jumpa. Kalau tak jumpa, proceed je dulu, karang another HALF yg baru muncul hahahaha..

BIG PICTURE is very crucial for me to start beading. I don't know other beaders.



Wah...  BIG nye awak ni hehe... - pic ehsan Google


Selalunya, bila aku dapat baju baru, aku akan berangan² (free je dik.. hehe) bila dah siap nanti cemanalah bentuk rupanya baju tu..

Ok aku tulis dalam point untuk share tips yg aku amalkan ni lagi senang kot ya? Kalau korang rasa bermanfaat and praktikal boleh la guna pakai.

  1. Selalunya sebelum aku mulakan jahitan manik, aku akan bayangkan dulu end product dia macam mana. Baju tu akan aku gantung dulu ke bentangkan dulu ke.. kadang sampai aku bentang atas lantai. And yes, aku tak tgk dari 1 angle sahaja ya sidang dewan yg aku muliakan sekelian...hehe.. Aku akan pusing², tukar angle. Biasalah kan berangan kan free, jadi tak ada masalah ko nak pusing tertonggeng cam mana pun. Wah dahsyat K Umi Pepari ko nih kan? Kalah designer terkenal. Sbb bukan designer lah aku terpusing² tu dek oiii.. Kalau designer dia pejam mata je idea datang sekelepuk macam durian gugur... 
  2. Masa ni aku tak pk lagi design nak buat bunga ke daun ke 3D ke.. masa ni baru stage concept. Wah kelas kan akak Pepari? Ada pulak konsep² bagai hahahaha.. Amik ko dik.. Kata nak memanik cantik kan??? Ok aku bagi contoh. Let say baju yg aku dapat tu color pink and its plain. In term of concept, aku leh turn the baju into happy go lucky nya mood dgn color yg ceria dan colorful, or aku boleh buat dia something yg bold and elegant with black and silver as dominant color.. or i can turn it into soft and sweet with pinky range of color and silver.. 
  3. Bila dah tau konsep apa nak buat, baru move to the next step, color combination, materials yg nak digunakan, teknik apa nak apply and so on
  4. Then baru move on. Jahit macam biasa. Selalunya samada aku mulakan jahit dgn teknik yg senang dulu or kalau ada idea kebabom aku mulakan dgn idea tu dulu.
Kenapa aku rasakan BIG PICTURE is very important? Sebab bila kita ada this dalam kepala, senang kita nak move on.. macam ada direction mana nak hala tuju kita. Ada guide. Kalau tak, macam kau naik kapal tak ada kompas, teroleng2 lah kau kat tengah laut tu. Untung batu badai lalu karam eheheheh... Sebab tu selalu kita dengar keluh kesah beader ni.. Macam2..

" Tak ada idea lah nak mulakan..."

"Tak tahu dah nak buat design macam mana lagi.."

Macam2 lagi keluh kesah... 

How??



Cubalah, dan sebenarnya benda ni aku aplikasikan kat semua benda yg aku buat. Yes semua. Memasak pun sama. Bila pergi pasar tani or pasar malam tgk memacam jenis ikan and sayur otak aku mula lah berpusing. Kadang benda ni memang kita buat tapi kita sendiri tak perasan.. Contoh, nampak bila nampak sayur pucuk manis, terdetik hati sedapnya masak lemak, kalau combine dgn sambal belacan lagi best.. ada pulak ikan masin belanak..wah!!! Sedapppp nya uwaaa.. Mula lah kepala otak ni nak match2 kan lauk tu lauk ni lah.. Tapi masak nya? Nan ado!!! Hahahaha..... 

Bila memanik dah bukan lagi hobi, kena pandai work smart. Kalau dulu hobi masa senggang boleh suka suki aku je bila nak pegang jarum. Bila nak korek  manik. Tapi bila dah jadi sebahagian daripada pendapatan tak boleh tidak ada sedikit stress nya. Jadi kengkawan, jangan buang masa sangat nak cari idea lelama fikir sampai tidur tak lena, mandi tak basah ya? Makan tak boleh tak kenyang, kena kenyang2.. baru boleh memanik dgn aman damai.. Hehehehe.. sape lah tu kan :P

No comments:

Post a Comment