Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Wednesday, April 24, 2013

Pokoknya..pokok KOBIS.....


Suka makan kobis? Aku suka.. ada orang cakap tak berkhasiat.. tapi semalam aku baca article how cabbage can reduce cholesterol. Tapi aku malas nak share hehehe.. Jahat tak? Tak.. aku saja suh korang jadi rajin sila Google sendiri hahaha...

Dah lama aku perhatikan.

Melayu yang kebanyakannya Islam ni kadang yang berniaga main semberono je bab2 basuh membasuh sayur2 ni.. terutamanya KOBIS.

Selalunya aku perhatikan, kobis di racik halus barulah di basuh. Ada juga yang lagi senang potong2 terus campak dalam kuali. Tak ada basuh2 dah.

Aku pernah tengok satu Uncle bangsa Cina basuh kobis punyalah syahdu dan sendu. Seriously, dia belek satu persatu kelopak kobis tu. Diurut2 kelopak kobis tu di bawah cucur air yang mengalir. Kemudian ditoskan dalam tapis. Begitu pembersihnya Uncle ini. Aku perhatikan cara dia cuci kepala ikan pun begitu juga. Diurut2 insang kepala ikan berulang kali. Di belek2 kalau ada lagi sisik di badan ikan. Almaklum Uncle ni meniaga kari kepala ikan padang yang amat sedapppp.. dan halal yang pastinya ya.

Aku memang dah diajar kalau basuh sayur kobis, harus di kopak kan kelopaknya. Kemudian dibasuh di bawah air yang mengalir. Jadi aku memang agak menyampah kalau orang simply basuh kobis semberono macam tu je.

Nak dijadikan cerita, ada one time kenduri kat rumah aku. Aku tengok makcik yang pegang kobis tu dah ready dah nak potong kobis. Aku dah tanya tanak basuh dulu ke? Tape nanti kita potong kita basuh kendian.. Wah.. baiklah makcik.. sebab kau tua dari aku, jadi aku ikut lah jalan gaya mu..

Tiba2 dia menjerit... Hamik ko.. Berjulur kepala cacing besar gabak kat papat potong tu hahahahahaha....

Cuba bayangkan, cacing tu selamat di racik masuk dalam perut? Sodapppppppppppppp............

Sekian, entry merapu yg lama aku pendamkan dalam kepala hahaha...

p/s: kedai kari kepala ikan padang tu kat Uptown Damansara. Kalau gi kol 9pm onwards selalunya dah yileksss...

No comments:

Post a Comment