Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Wednesday, June 13, 2012

Kainnya bercorak, boleh dimanikkan?


Short update on recovery progress: Overall not so good. Last nite few times both legs cramped. Worst on my left ankle. Sampai bawak ke bawah tapak kaki. Sampai dah tak larat aku biarkan je tgk je kaki. Eh apsal dia macam gerak² sendiri? Macam tetiba terherot kaki aku. Wah cuak kejap. Nak kena stroke ke? Tu je dalam kepala aku. Terpaksa goyang sana goyang sini, terjah sana terjah sini, tendang sana tendang sini. Baru ok. Malam tadi tidur agak terganggu. Adalah 4-5 kali kena. MasyaAllah. Ujian sungguh. Pinggang still sakit even tak sesakit kelmarin. Aku masih diagnose diri sendiri, kenapa dalam 2-3 hari ni crammed kaki aku menjadi2.... Almost tak boleh jalan lagi bila bangun pagi tadi, tapi bila last terajang maut tu berkesan pulak ehehehe...

Hari ni aku nak kongsi sikit pasal ilmu memanik yg tak seberapa dari aku. Aku jarang punya masa nak tgk blog or koleksi manik org lain. Sbbnya, banyak benda marketing aku kena buat sendiri. Baik dari mengedit, buat marketing, buat bab2 online ni sume aku. Jadi aku kurang masa nak belek hasil kerja tangan org lain. Bukan sombong ya. Sbb tu selalunya aku pesan kat student aku, kalau dah tag pun kat FB nak suh aku komen, pls PM gak aku inform so dat nanti aku boleh cari later. Kalo takat ko tag je aku, bila taun pun karang aku tak komen dik. Sbb nya karang kompem aku tak pasan tagging ko..  Ya ampun. Kalah PM kan kebizian akak ko nih hahaha..

Tadi kejap ada kesempatan. Cantik jahitannya. Cuma aku rasa di mata hati ku ini mungkin kurang sesuai corak manik yg dijahit dgn baju nya.  Maaf ya. Ini memang komen ikhlas aku.

Selalunya kalau aku perhatikan, design yg dijahit memang cantik. Superb! Tapi sayang, kadang tak berapa 'masuk'' dgn baju nya. Lebih² lagi kalau baju tu bercorak/bermotif. Memang kalau aku pun, dapat baju yg bercorak ni agak berchenta org cakap nak menjahit manik nya. Tapi sebelum tu perlu aku ingatkan, apa yg aku coretkan kat sini adalah semata² pendapat aku sahaja. Jadi kalau tak setuju sila baca blog lain ya hahahaha.. Ko jgn lah sentap dik...

Baju yg telah sedia bercorak pada aku punya nilai cantik nya sendiri. Personally aku tak suka memanikkan baju yg dah bercorak. Sbb pada aku baju tu dah cantik dgn corak yg sedia ada. Tapi mungkin ada certain kain yg bercorak memang lebih cantik jika di enhancekan dgn jahitan manik. Contoh macam corak batik yg simple, or baju yg berbunga jenis berkaki. Paham tak jenis macam mana? Yg ala ala macam batik, bunga menjalar tegak ke atas cam tulah lebih kurang. Tu pada pendapatan mata aku lah. Penadapatan korang bape ribu sebulan? Hahahaha...

Kadang kain yg bercorak padat, jenis halus coraknya macam jenis sesetengah cotton tu pun ok, tapi bukan jenis cam cotton viscose yg sume warna nak diletaknya ya. Aduh! Gue bisa pengsan kalau dapat jenis pattern macam tu. Aku ada dalam koleksi sepasang, menguji minda sedar aku betul sampai skang aku tak ada idea nak jahit macam mana. Sbbnya ko namakan semua warna, semua ada ok... and semua equally scattered!!


Oh ini tidak cukup meriah lagi ya.. Ini masih boleh mencabar minda separa sedar aku eheheh..

Pada aku, kalau baju dah sedia bercorak, lebih² lagi berbunga², tidak perlu masukkan lagi elemen bunga dalam hiasan manik. Antara 2 sahaja, samada kau bisa naikkan aura bunga manik tadi atau terus tenggelam bagai Titanic! Itu cabarannya yg kena ambil kira. Kalau bunga pada baju lagi outstanding dari bunga manik yg kita jahit, rasanya tak perlulah susah payah jahit motif bunga tu. 
Lagi satu sulur paut. Kalau dah penuh baju tu dgn daun, bunga bagai, tak perlu susah payah nak letak sulur paut. Tak nampak apa pun. Tak memberi kesan!!
 Contoh baju bermotif yg agak sukar untuk dimanikkan oleh aku. Last² daku Crumble kan sahaja.. Sonang citer!! Eh ke akak tu memang mintak Crumble? Hilang ingatan kejap..


Kalau umpama macam kat atas penuh dgn daun dan bunga, aku memang tak akan tambah any motif bunga dalam design tu. Sbbnya baju dah sarat dah dgn printed motif tu.. dah memang cantik.. Jadi kebanyakannya baju yg bercorak heavy macam ni aku lebih suka pada design Crumble. Mudah. Padanan warna walau agak sukar tapi sekurangnya tak memeningkan kepala. 

Ni contoh printed motif style batik yg selamat aku Crumble kan juga. See? Senang je kan? Crumble memang penyelamat doniaaa.. ehehehe..

Ok. Kalau tgk motif baju batik biru kat atas tu. Perasankan dia banyak unsur² garis macam ombak tu? Ha, jadi kalau dapat yg macam ni, memang nasihat aku elakkan lah unsur² sulur pautan itu. Memang tenggelam habis!! Tak caya cuba buat.. :) 

Sebenarnya boleh buat, cuma kena pada gaya dan tempatnya. Mungkin di bahagian leher yg kemudiannya ditebalkan unsur kesuluran pautan itu ya. 

Contoh baju yg bermotif tapi tak heavy lebih kurang macam kat bawah ni. Aku suka sangat Aunty ni punya taste. Sangat high class!! Setiap kali baju dihantar aku pasti teruja menunggu sbb aku pasti Aunty ni memang akan tidak pernah kecewakan aku. Baik dari segi quality kain ataupun dari segi corak kain itu sendiri memang exclusive. Dan bermula dgn jahitnya baju Aunty ni aku tidak lagi menggunakan sequin dalam jahitan manik aku sehingga sekarang.


 Motif di kainnya halus dan kecil sahaja. Tidak penuh. Taburan corak jarang².
Kalau jenis kain di atas tu, aku tgk semula coraknya. Selalunya aku akan cuba ambil sedikit inspirasi dari corak yg sedia ada. Warnanya pun aku cuba ambil dari warna motif tersebut dan cuba enhancekan. Macam dalam baju ni, ada motif macam bunga kecil warna kuning. Jadi aku cuba enhancekan kuning tu, bukan sahaja dari segi penampakan dalam bentuk sulur paut, tapi dari jenis manik juga. Kalau perasan, aku gunakan jenis matte yellow. Kiranya memang striking terus lah. Almaklum nak naikkan seri :) Kalau rainbow, tak naik sbb kainnya berwarna hijau berduotone.. hijau-kuning gitu dan agak kilat. Jadi kalau jenis yellow yg rainbow, tak berapa naik seri. Again, pendapatan aku yg hanya 2 sen sahaja ya. Kalau ada org cakap eleh cam bagus je Umi Pepari ni nak cakap lebih², meh sini jumpa aku terus. Ko cakap dalam ati or dgn org lain aku tak tau dik :P hehehe... 
 Another batik, and another Crumble with combination of green sequin. 

Sebelum korang tanya kenapa pakai sequin gak? Kata tak pakai? Cakap tak serupa bikin lah Umi Pepari ni. Eheh.. ini koleks lelama. Aku amik dari FP aku. Sekian terima kasih :P
Kenapa ada unsur hijau tetiba dalam keunguan yg melanda? Sebabnya, mudah sahaja tuan² dan puan² sekelian. Motif batik ni agak rare pada aku dari segi olahan warnanya. Rare yg cantik ya. Sebenarnya warna hijau ni aku cuba match kan dgn unsur kehijauan yg ada pada kain baju ini. Ini jenis baju lain pattern, kain lain pattern. Still ada unsur purple, tapi warna hijau nya agak strong. Seingat aku, memang sangat rare dan cantik batik yg satu ni..

So kesimpulannya. Sebelum jahit manik atas kain yg bermotif ni. Kena betul² serius berfikir. Wah! Serius tu... Betul. Bila memanik aku tak pernah main². Kena serius. Kalau perlu berimaginasi sampai ke bulan, pergilah ke bulan. Kalau perlu KFC sepinggan, hadaplah Snack Plate dahulu ehehehe.. 
 p/s: kain nya bertanah creme... semua warna terang ada kat situ. Pink, merah, orange, kuning, purple, hijau... Warna apa lagi kau nak? Namakan saja. Semua ada. Dan semuanya balance taburannya....Sila bagi suggestion apa warna yg perlu aku naikkan? Buntuuuuuuuuu.. Minda separa sedar pun tak mampu membantu ku tika dan saat ini.... Meh lah bantu saya..

No comments:

Post a Comment