Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Wednesday, July 17, 2013

Tuntutlah ilmu walau hingga ke negara China


Percayalah. Ilmu memang penyuluh hidup.

Mak pernah beritahu aku lebih kurang begini.

"Buatlah apa yang terbaik. Selagi ada ilmu, kat mana tercampak pun insyaAllah kita boleh teruskan kehidupan" 

Memang betul apa yang Mak cakap. Hidup tanpa ilmu ni kosong. Kita kena selalu dahagakan ilmu.

Aku memang hormat pada mereka yang tidak pernah berkira langsung hanya kerana untuk menuntut ilmu. Tak kisah lah apa jenis ilmu pun janji yang memberi manfaat dan kebaikan.

Justeru, entry kali ini aku dedikasikan khas buat seseorang yang bernama K Som. Aku memang sangat hormat pada K Som, salah seorang pelajar aku yang datang jauh dari Singapura. Sanggup turun ke KL semata untuk belajar menjahit manik secara personal dengan ku. Tidak pernah berkira dari segi wang ringgit, mahu pun masa dan kudrat nya.

Ingat tak entry aku sebelum ni pasal bracelet tu? K Som lah yang buat all those bracelets. Cantikkan? Kemas jahitannya. Cuba tengok gambar2 kat bawah ni. Memang cantik.


Isn't gorgeous?

It got style uols!

Smart eh? Nicely done...



Pada mulanya aku mahu cadangkan dia duduk bermalam sahaja di rumah aku. Tapi memandangkan keadaan bilik di ruang atas yang berbau kepam dek kebocoran siling, jadi aku batalkan hasrat. Terpaksalah K Som duduk di hotel di KL.

Seorang yang sangat easy going and sporting. Sempoi sangat akak ni hehehe.. Yang paling best, aku suka dengar dia cakap. Ada slang Melayu Jalan Ampas. Macam bercakap dgn primadona aktres Melayu lama gitu hehehe.. Jangan marah kak.. :P

And yes, bila banyak menuntut ilmu, of course banyak yang dia tahu. We shared a lot of things. Her knowledge in beading memang superb. Not only that, she also talented in baking. Her specialty is her kek kukus gula hangus.. Huh bila nak dapat rasa kak? Hahahaha... And not to forget dia pun expert dalam bab hiasan, bab hantaran.. Pendek kata memang berbakat akak seorang ni.

Aku harap dia jadi sumber inspirasi pada diri aku sendiri untuk terus menuntut ilmu. Untuk terus rajin belajar dan terus belajar. Bukan dalam bidang manik je. InsyaAllah. Dan juga harap dapat beri inspirasi pada yang lain.

Ada seorang teman yang pernah datang belajar manik dengan ku meluahkan rasa kesalnya. Dia sanggup keluarkan duit untuk belajar. Tapi dalam masa yang sama ada rakannya yang hanya ingin ambil kesempatan atas persahabatan, inginkan apa yang dibelajar tapi secara percuma. Aku faham, ilmu yang ada tidak perlu lah kedekut. Tapi si teman pun kenalah faham dengan masa yang diluangkan, barang2 yang nak disediakan. Kenapa perlu berkira? Tapi itulah hakikat kan? Bila dalam persahabatan ni, kadang ada yang ambil kesempatan. Mementang dia kawan kita, jadi harapannya segalanya percuma. Sedangkan sahabat di sebelah sana pula harapkan sekurangnya temannya itu faham lah kan. Susah juga kadang nak jaga persahabatan macam ni.

Jadi sahabat di luar sana, tak perlulah kedekut untuk ilmu yang kita hendakkan. Kalau perlu dibayar and memang sangat kita dambakan bayarlah. Kalau perlu diajar percuma ajarlah.


Kepada K Som.. harapan aku supaya persahabatan kami berpanjangan. Nanti dah siap baju si Abang jangan lupa kasi tengok ya? Hehehe...

Si Humairah bukan main lagi, semua benda dia nak buat dengan K Som. Berlagak!! Tanak Mama.. Tanak Babah.. Amboi kau!!



With K Som at TBS, while waiting the bus...

Ko tengok, kemain dia sayang Auntie Som dia hahaha

Bye bye... Jumpa lagi...

Another S'porean. Si Humairah yang sangat murah rezekinya. Uncle ni bagi dia ole2 door gift pengantin kat dia. Sian Uncle ni tunggu lama nak balik S'pore..    



Err... so kalau ada orang seberang Tambak sana nak belajar manik dengan aku dengan segala hormatnya dipersilakan. Sangatlah di alu2kan... Nanti aku ambil kat TBS ye? Hehehe.. Ohh.. orang Johor pun apa salahnya. Kalau tanak drive, naik je bas, turun kat TBS meh lepak2 santai kat umah aku hahahahaha....


p/s: Dunno why.. tapi aku suka pergi TBS hehehe.. environment yang sangat menyenangkan...


No comments:

Post a Comment