Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Thursday, July 11, 2013

Ramadhan ke 2: Nasi itu membunuh!!


Ahh.. Aku gagal lagi di hari ke -2.

Gagal untuk bangun lebih awal untuk menyiapkan juadah sahur dengan proper. Masih sempat bersahur, tapi dalam keadaan kelam kabut. Melepuh2 mulut laki aku makan nasi panas nak kejar waktu imsak hehehe..

Entah, aku yang tak sedar alarm bunyi atau si kecik yang terlebih pandai menggodeh HP sampai tak berbunyi alarm tu.

Aku sedar jam 5 okes. Memang kelam kabut gile ok. Tapi masih sempat masak nasi dan masak ayam kicap. Hehehehe.. Sedikit kebanggaan kat situ. :)

Semalam kat opis, segerombolan adik2 turun menapau makanan untuk berbuka kekdahnya. Seperti biasa seawal 11 pagi ok derang dah turun meronda bazar yang ada kat foyer building. Gila mahal orang jual juadah lauk pauk ni. Bayangkan seketul ayam kicap harganya RM4.50!!! Gila!!!

Ko bayangkan kalau ada anak 2-3 orang. Campur mak bapak kalau nak beli kata lah 4 ketul. RM4.50 ko darab kan lah dengan 4 ketul dah RM18. Ko boleh dapat ayam sekor seberat 2kg ok. And ko boleh dapat 12 ketul ayam, and ko boleh masak 3-4 kali. Bayangkan berapa banyak jimat daa..... Kuih pulak RM3 tu ko dapat 5 ketul. Bukan RM2 lagi dah ya.

Aku semalam seperti yang dijanjikan hahaha, memacakkan diri kat bazar Ramadhan Bdr Kinrara. Masih boleh tahan lah harga yang ditawarkan. Kuih masih 5 ketul untuk RM2. Aku beli seketul kepala ikan patin masak tempoyak. Harganya RM5 seketul untuk saiz sebesar penumbuk aku. Aku rasa harganya murah sebab memang besar saiz potongannya. Mr. BK beli ayam percik pun RM5 seketul. Tapi berbaloi lah sebab saiz nya besar.

The rest aku beli kuih muih RM4 campur2... then beli kuih biji nangka. Entah kenapa setiap kali bulan pose aku memang mencari kuih2 manis macam biji nangka, badak berendam.. Macam refreshing gitu bila makan sejuk2 bila buka. :)

Melalut2 citer pasal bazar Ramadhan dah kenapa... Aku nak cite betapa flatnya aku semalam lepas berbuka. Sebelum berbuka aku ok je, tak adalah penat mana. Boleh masak sayur, buat jus epal bagai... Tapi bila lepas berbuka, dah macam overdose dadah gamaknya. Memang berat semacam badan aku (yang dah memang sedia berat ni hehehe).

Tau2 aku dah flat sebelah si kecik. Semalam boleh si kecik tu tido before Maghrib. Aku rasa ni bahana makan nasi lah. Macam racun pulak aku rasa. Ke sebab kepala ikan patin tu eh? Akak tu masak letak msg banyak sangat ke? Aku kan masak tak pakai MSG bagai ni.. so badan macam tak terima ke? Hahaha...

Aku tido sampai kol 1 pagi.. tu pun si kecik bangun. Nak mamam.. Layan dia makan roti, makan kuih2 balance buka tadi. Pastu sambung lagi tidur.. Memang hazab nya rasa badan.. Lemau..

Hari ini niat tanak makan nasi masa buka nanti. Aku nak test tengok teori aku ni. Nasi ke MSG yang beracun hehehe...



1 comment:

  1. kire ok lg tuh kak kul5, dana pun selalu kul4.45 or kul5 baru msk... yg simple2 tkt lauk n syr sempat selalunyer... siap blh minum air 2-3cwn ngn mkn kurma lg last2 tu sblum imsak hehehe...

    cube akak try amik roti ke bende lain sebagai serat kalu rasa nasi tuh lain mcm kak, kot2 kt masakan lauk tu yg ada msg kot

    ReplyDelete