Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Monday, July 8, 2013

Lagi dan lagi : Patching Lace and beading embroidery


In trend sekarang ni patching lace kan? Tapi entah, hati nurani akak masih suci belum tercemar lagi duli nya mahukan sesuatu seperti ini untuk diri sendiri. Cewahhhh!! Jangan lah marah dik. Yang sebenarnya, akak tak sempat nak fikir kan material apa warna apa kalau nak buat patch lace untuk diri sendiri. Redha je lah tengok baju orang.

Baju ni warna pastel pink. Very soft pink. Pulak tu lace nya juga dari warna senada. Jadi agak blend kat situ kan? Sebenarnya Akak punya baju ni cakap dia macam dah tersalah beli lace tu. Lace ni warna soft pink then background dia baby blue. Dia patutnya beli lace yang warna baby blue. Dah jadi kes terbalik lah ni. Tak apalah kak. Nanti saya usahakan ya macam mana. Jadinya aku naikkan warna2 soft blue sbb akak ni tanak meriah sangat macam patching lace yang aku buatkan sebelum ni.

Akak ni request something yang simple. Tapi tu lah kan, simple version aku ni mungkin jadi heavy kat certain people. Betul pun!!! Hehehehe... The 1st baju yang aku siapkan bajunya warna ala ala brown gold dipadankan dengan lace berwarna maroon. Bila siap aku hantarkan ke rumahnya yang sangatlah dekat rupanya ehehehe...

Aku suka akak ni sebab dia straight je komen kalau dia suka ke tak. Basically dia cakap cantik apa yang aku buat cuma dia tak biasa pakai heavy2 macam tu.. dia nak lagi light beads tu. Bila dia dah bagitau macam tu jadi baju yang ke 2 ni aku try buat sesimple mungkin. Alhamdulillah kali ke 2 ni aku menepati piawai dia.

Jadi lesson learnt kat sini. Korang kalau nak tempah nanti sila mention awal2 kalau nak simple, kalau ada sample design or pic yang korang refer kan as simple tu sangat lah bagus dan membantu akak hehehehe.. kalau tak, akak kau akan gila kuasa tak tentu hala nanti :P

Kali ini lace nya sudah siap berhias dengan Indian sequin. Jadi akak perlu pandai mainkan warna dan manik supaya design manik nampak simple and yet elegant. Indian sequin ni flat, and dijahit mesin, jadi di bahagian tepi border tu nak tanak mata ni nampak yang dah tertanggal2 tu kena lah jahit semula. Gigih kan nasib seorang pemanik seperti akak ni? Muahahahaha.. Korang sure cebik mulut kan? Kekekekeke...

Kena dik.. kena jahit sket2 those sequins. Sebab tu akak tak suka beli those appliances yang dah siap beaded. Sebabnya kualitasinya yang sangat lah hazabbbb!!!!! Baik beli yang plain je. Sonang citer....



Both lengan


Close up; sedikit taburan glass pearl dan manik di bahagian motif bunga lace


Sedikit sentuhan pink untuk balance kan design


Another close up


Perasan those kristal warna biru terang tu? Saja akak letak sket2 supaya ada sedikit ketegasan dalam konteks warna. Hahahaha.. mati lah apa yang aku meraban ni...


Meh kita cantum kan both lengan....


Awal2 lagi akak ni dah pesan nak pakai pearl. Aku pulak jenis tak banyak stok pearl. Sebab aku prefer guna faceted acrylic stone yang lagi nampak impack shine dia. Nak tanak terpaksa gak angkat kaki keluar rumah cari pearl. Yang benci nya bila pergi kedai manik ni, lain yang aku cari, lain gak nanti yang aku angkut. Pastu hujung2 bila nak bayar selalu terover budget. Akak selalunya kalau nak pergi kedai manik, bawak duit ngam2 je kononnya. Tapi tak ada maknanya uolss... Nanti last2 ok amoi nanti I transfer ok kat acc u.... Hahahahahaha.... Bengang je laki akak... :P


Aku sebenarnya masih dan masih lagi belajar beading on lace ni. Masih mencari arah tujuan untuk dapatkan tips macam mana nak kasi design beading on lace ni nampak cantik meletopssss!!!! Its not an easy job ok. Hopefully apa yang aku nukilkan ni dapat inspire korang. Kalau tak inspired gak sila tekan X column di bahagian atas kanan screen anda ya.. Hehehehehehehehe....



No comments:

Post a Comment