Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Thursday, July 25, 2013

Erti hidup bukan untuk tunjuk apa yang kita mampu...


Hebat sangatkah rasanya memakai beg tangan berjenama PRADA sedangkan ianya dibeli secara ansuran?

Sedangkan banyak keperluan diri yang kurang? Bukan setakat keperluan diri, keperluan anak2 yang belum terlangsai?

No!! I am not talking about Raya preparation. I am talking about the reality of life.

Kita hidup biar berpada. Tak ada apa yang perlu kita buktikan untuk tunjukkan kita ini masih lagi wujud.

Aku bukanlah gemar sangat bertukar kasut atau beg tangan. Lebih2 lagi lepas operation, bawak hand bag pun dah rasa lenguh and sakit semacam. And aku malas nak tukar2 isi kandungan dia kalau beli handbag baru. Sekarang ni memang aku jalan lenggang kangkung je. Malas nak bawak handbag.

Aku tau ramai perempuan kat luar sana yang gila hand bag. Setiap bulan berganti baru. Kalau mampu apa salahnya. Aku cakap terus terang mungkin juga aku belum mampu. Alhamdulillah nafsu aku tidak ke arah itu, dan didorong oleh faktor kesihatan juga hehehehe... See? Semua ada hikmah dia kan? Hahahaha

Nasihat aku, biarlah keperluan didahulukan. Tak perlu lah beriya nak berhutang bagai semata2 nak bergaya. Semata2 nak tunjuk kat orang yang hey aku juga mampu ok. Tak perlu kau nak buktikan apa yang kau mampu miliki pada orang lain. Hakikat yang kadang perlu akur yang hidup amat perit sekali. Duit tak datang terbang berbondong2 pada kita. Tak juga dia tumbuh melata bak cendawan tumbuh lepas hujan.

Sebab tu kadang aku jadi serba salah. Melihat sesuatu yang totally against apa yang aku believe. Against pendirian hidup aku. Mungkin aku agak ketinggalan zaman tapi biarlah... Apa guna nak menunjuk sedangkan sudahnya diri sendiri makan hati bila dicerca orang lain. Tau malu diperkatakan orang tapi tak pernah malu pada diri sendiri.



No comments:

Post a Comment