Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Thursday, July 19, 2012

Sekian lama, hatiku masih berbuku...


Kadang, bila kita pendam kan sesuatu terlalu lama boleh makan diri kita sendiri kan? Salah satu tujuan aku berblog, adalah untuk luahkan apa yg terbuku, apa yg aku fikirkan, pendapat aku.. yg kadang kala org lain tak faham, apatah lagi hendak terima. Kadang ada benda yg kita nak luahkan tapi tak dapat luahkan atas faktor sekeliling...

Cerita ini terlalu peribadi. Tapi menyesakkan dada aku sebab lama aku simpan dalam hati. Ada juga bercerita, tapi tak sama bila aku luahkan di sini. Biarlah aku luahkan rasa hati aku di sini. Kalau ada yang terasa aku minta maaf awal2. Ini pengalaman hidup aku yg aku kira lebih mendewasakan aku. Mengajar aku lebih berwaspada. Lebih matang.

Ya mungkin boleh buat cerita berepisod juga cerita aku ini hahaha...

.......................................................................

Perkenalan aku dengannya terlalu pantas sebenarnya. Berkongsi minat dan kadang idea yg sama buatkan aku jadi cepat mesra dgn nya.. Berpangkat lebih tua dari aku, biarlah aku gelarkannya Kak A sahaja (mungkin nama sebenar hahaha) ... Memang terlalu pantas aku cepat mesra dgnnya. Berulang alik ke rumahnya sehingga larut malam. Masih ku ingat kali pertama bertemu, dia memelukku sambil  menangis. Dan tatkala pertama kali aku ke rumahnya, dia menangis lagi.

Menangis bercerita tentang keluarga. Tentang segalanya. Keluhuran dan keikhlasan yg aku terus terima. Aku turut tumpang simpati. Turut tumpang mendengar cerita suka dukanya. Ada ikrar yg terpahat malam itu. Aku masih ingat,

" Akak anggap Umi macam adik akak sendiri. Lepas ni kalau ada apa2 jgn simpan dalam hati. Kita kena terus terang...." Lebih kurang halal macam tu lah antara perbualan kami malam tu. Di iringi tangisannya...

Jarak tak menjadi satu halangan untuk aku kerap bertemu dgn nya. Lagipun keadaannya seorang suri yg sukar untuk ke mana2. Apatah lagi kononnya kami ada benda nak dibuat bersama. Tapi sampai sudah tak menjadi. Alhamdulillah itu memang kerja Allah. DIA yg lagi Mengetahui.

Entah macam mana, di pertengahan perkenalan itu K A juga baru berkenalan dgn seseorang. Aku juga mengenalinya tapi tidak lah begitu rapat. Sekadar gitu2 sahaja.

Nak dijadikan cerita, lama kelamaan sepanjang persahabatan kami, aku mula terasa yg sebenarnya ada banyak benda aku tidak serasi dengannya. Sudahnya, dalam diam aku memendam rasa dgn kerenah K A. Kadang terlalu manja. Kadang terlalu naif. Kadang terlalu mudah menangis. Puas sudah aku beri semangat tapi tetap mahu meratapi nasib nya yg dikatakan malang. Aku sampai sudah tidak tahu mahu beri nasihat yg macam mana. (aku kan hati kering haha)

Dalam masa yg sama dia memujukku agar berbaik dgn kenalannya yg baru itu. Bukan aku tidak baik, aku ok je dgn kenalan nya tu, cuma pada aku, bila aku berkawan, biar aku jadi penilai. Maksud aku, kalau kau baik bercium mulut bagai dgn dia, tak semestinya kau kena paksa aku buat benda yg sama. Aku baik dgnnya cuma mungkin ada batas yg ingin aku jaga. Atau sebenarnya aku agak sedikit segan kerana kenalan nya itu org ado ado hehehehehe... Aku ni kan nan adooo.. jadi aku agak kesedaran dan keseganan di situ.

Tapi dia kerap mendesak... Ahh..aku benci org yg suka mendesak.. Yg aku penat, kerja yg nak di buat tak berjalan. Ayik mendengar cerita sedih.. cerita org itu.. cerita org ini.. aduhai... Bayangkan, datang petang balik malam, kerja tak menjadi.

Pendek cerita, entah macam mana aku jadi berubah hati sedikit dgn kerenah dia. Aku masih baik, cuma bila banyak bersama meluangkan masa dgn nya, lama kelamaan aku perasan ada lagi banyak benda yg aku tak boleh terima. Kadang benda kecil je. Tapi hal remeh temeh ni buat kita lemas.

Betul kan org cakap. Kalau nak kenal hati budi org tu, kita kena bermusafir dengannya. Tidur dgn dia. Memang sangat betul. Itu yg terjadi. Sekurangnya buat diri aku.

Sudah ku tanya mahu bawa anak atau tidak. Jawabnya tak pelu. Sebab akan mengacau dan nampak tidak pro (pro sangatlah kekdahnya!). Aku akur. Aku tanya kerana mahu book kan bilik yg besar kalau dia mahu bawak anak2 nya. Tapi pada hari pemergian tiba2 aku nampak anak2 nya di luar pintu rumah. Dengan bag2 bagai.. Eh, aku agak terkejut juga. Tidak diberitahu langsung!!! Padahal aku dah tanya awal2... Apa salahnya bagitau kan? Boleh aku kemas barang2 aku lebih rapi lagi. Jalan jauh ni tau je lah, bawak banyak barang, jadi kalau diberitahu awal2 aku kemas bebaik, jadi bebudak tu selesa kalau nak duduk. Barang pun senang nak di atur di belakang.

Tu satu hal.. (wah aku jadi cerita mengungkit ke ni? hehehe ) tak.. aku luahkan apa yg aku rasa. Biar beban rasa ini keluar terus dari kepala otak aku.

Bertolak tengahari, sempat ku bertanya pada anaknya, sudah makan ke belum? Pantas anak kecil menyahut belum!! Tapi pantas pula ibunya menafikan. Katanya semua sudah makan. Mana satu yg betul? Tapi aku percaya budak2 tu belum makan lagi. Bila aku mahu berhenti di KFC, mak nya mati2 tak mahu. Terus sahaja, kita nak jalan jauh. Baiklah madam.

Kami berhenti di R&R Sebelah sahaja. Aku tidak ingat di mana. Mr BK perlukan bantuan narkotinnya. Aku turun ajak si kecil untuk meninjau apa yg di jual di kiosk yg ada. (yang sebenarnya aku memang suka membeli jajan2 kalau berjalan jauh ni) Alhamdulillah menarik juga jualannya. Ada pau, kuih muih, jajan2 dan air tu biasa lah. Bila ku tanya si ibu nak apa2 jawab nya tidak. Ok lah. Si kecil mungkin lapar. Aku belikan apa yg dia mau.  Bukan aku nak ungkit sekali lagi, tapi ku bayarkan sahaja semua yg di ambil oleh adik dan akak. Yg kelakar nya dalam kereta, dalam tak mahu tadi K A serbu belian anak2 nya. Aku tau dia belum makan lagi. Hehehehe.. kelakar.. kenapalah ada insan macam ni?

Korang boring takbaca? Panjang lagi ni... kekekekek... bukan apa.. aku mau membaca semula luahan rasa aku ni kemudian hari untuk aku jadikan panduan. Betul atau salah apa yg aku buat. Nilaikan sendiri...

Sampai ke destinasi agak lewat. Usai makan malam, aku sempat bertanya lagi pada K A mahu apa2 lagi tak. Ye lah kan, dia bawak anak2, mana tau malam2 kang lapar ke apa.. Aku jangan lah tanya.. heheheh sedia maklum lah.. Aku mesti beli..  :)

Tapi jawabnya mudah, nak makan apa lagi? Kan dah makan ni.. dah kenyang dah..aduhai.. Entah kenapa aku rasa jawapan yg sangat aku tak harapkan. Aku pasti anak2 nya mahukan sesuatu. Hotel tu bukan lah fancy sangat ada choc bar ke fridge ke bagai.. Ko jangan mimpi lah. Oh sebelum tu, K A ni tak habes2 suh aku stay satu tempat yg pernah dia stay before. Tapi aku dah tengok tempat tu agak jauh dari bandar dan tak sesuai untuk kerja kami. Pada aku yg penting tempat kerja, kita pergi bukan nak bercuti2 Malaysia.

Betul telahan aku. Malam tu pintu bilik aku di ketuk. Si kecil kelaparan. Aku beri roti dan air kotak yg aku beli. Nasib baik ada. Kalau tak ada? Tak ke kesian dgn anak nya tu? Aduhai ibu.. Kenapalah dia tak pk benda2 cam tu ya? Aku ni jenis kalau travel, makan minum tu penting. Lagi kalau bawak bebudak. Kalau jalan dgn anak sedara aku lagi lah.. Toksah cite.. Kalau gi memana konvoi reramai adik beradik sume nak naik kete aku sbb aku suka benti2.. kang gi Petronas beli air lah.. coklat laa.. jajan lah.. Kang nampak org jual kuih ke kopok ke tepi jalan benti.. kang depan ada air kelapa lak benti lagi.. hehehehe.. bila la nak sampai ye?

Esok harinya hari bekerja, aku siap lebih awal sebab tempat nak dituju belum ditengok lagi. Aku ingat dia dah siap. Rupanya bilik masih gelap!!!! Aku ketuk pintu. Wah belum bangun lagi!! Aku teleng jam lebih kurang setengah jam je lagi. Aduhai.. Lambat lah ni.. Aku pesan tunggu di bawah.

Kelaparan, aku dan Mr BK sempat bersarapan. Takut K A anak beranak kebulur pepagi, aku belikan beberapa jenis kuih dan roti sebagai alas perut. Nak belikan yg berat2 takut tak berkenan di hati. Almaklum kami di luar KL, local food ni tak semua org boleh terima. Aku? Aku belasah je.. Aku lagi suka explore local food. Hehehe..

Lama juga aku tunggu di bawah hotel. Dah memang lambat dah. Aku malas nak cakap apa2. Hulur kuih pada mereka dalam kereta.

"Eh tak sedap lah roti ni.. kenapa rasa macam ni? Akak buat lagi sedap... " 


Kan? Kan? Aku dah cakap dah... Nasib baik aku tak beli benda pepelik. Lantak lah kak.. Bukan bersyukur dgn rezeki pagi2 macam tu. Apatah lagi nak terima kasih... Susah aku nak cakap.

Sampai di tempat dituju sekali lagi rasa hati aku di uji. Kami dah lah lambat. Dah ada yg menanti tunggu kami. Barang2 nak diturunkan memang banyak. Barang aku. Barang dia. Tapi boleh dia bawa barang dia yg kecil2 tu terus masuk dan beromel2 dgn few yg dah sedia tunggu kami. Mr BK, aku masih keluar masuk susun barang bagai.. Dia duduk terus!!! Paling tidak dia suruh anak dia tolong angkat. Subhanallah.. Aku masa tu memang mengawal kesabaran aku yg amat. Aku jenis sebelum kerja mula, aku mahu semuanya di susun atur rapi. Jadi perjalanan kerja kita nanti smooth. Ni datang macam big boss..  aduhaiii.. Mr BK memang menggelegak masa tu. Tapi aku always suh dia cool down.. kang dia meletup susah aku.

Tak abes kat situ, sesi aku bermula dulu. Kalau ikut kan masa sesi aku, dia tolong. Tapi hakikatnya... dia banyak habiskan masa dia settlekan kerja dia yg tak siap lagi. Ye la kan lepas tu sesi dia, kang tak siap naya je org nak tunggu lama2. Aku masih boleh bertahan kerana aku sudah biasa handle sorang2 pun sesi aku.

Bila sesi dia... Aku susah nak cakap. Ada yg ok ada yg tak. Bila yg tak ok aku duduk sebelah mereka. Terangkan semula. Aku tak tau kenapa, dia agak kekalutan. Lain yg di rancang sebelum tu lain yg di ajar. Lain yg dibincangkan, lain yg ditunjukkan. Jadi kau nak macam mana? Aku ni dah kompius dah. Kau dah bgtau awal2 nak macam ni tetiba kau buat lain. Aku nak tolong jadi kompius. Dan sebenarnya aku rasa aku jadi bodoh. Bodoh yg amat sangat. Atau itu sebenarnya yg dia nak? Nak nampak kan aku bodoh depan org ramai? Almaklum dia memang pandai hal2 yg dia tunjuk tu? Sebenarnya baru sekarang aku terfikir pasal ni. Sebelum ni aku fikir baik je. Aku rasa betul dia sengaja buat begitu. Antara satu sebab aku percaya kerana, selepas kami tidak lagi beberapa ngam sekarang ni, korang percaya tak idea yg sama2 kami buat sebelum ni yg tak menjadi2.... tetiba dia boleh buat sekarang ni. Eh?. Pasrah je lah.. Dia memang hebat..

Yg sedihnya, bila org tak paham, org jadi bosan.. dan aku simpati pada dia dan aku malu juga sebenarnya. Sbb aku bawa nama aku sama. Bila bosan, selamba je mereka tinggalkan apa yg ada di atas meja, terus ke belakang minum2 santai2... Aduhai.. satu tamparan hebat aku rasa sepanjang aku bekerja dgn nya. Tak pernah lagi benda tu terjadi. Perlahan2 aku hampiri mereka yg sedang minum, aku buat lawak, aku pujuk2.. biasalah benda baru susah nak paham aku katakan. Slow2...

Bukan senang nak tunjuk ajar org kalau tak sabar dan punya skill mengajar. Sesetengah org boleh buat tapi tak pandai mengajar. Setengah org memang gifted talented bab2 mengajar ni.. Laju je dia ckp and org paham. Jadi kalau macam aku yg tak pandai sangat ni kena lah practise... Tu pendapat aku lah. Kena terima komen org macam mana. Kita nak ajar kena letak expectation tu as low as zero.. sbb yg datang bukan sama level. Ko cakap sorang2 macam org paham, padahal org tu tak paham satu pun... Kalau kita dah buat berpuluhan tahun memang kita rasa senang, tapi org tu baru 1st timer, term pun tak pernah dgr.. jadi kau kenalah letak kan diri kau serendahnya sama level..

Oklah aku penat.. hahahahaha... Aku sambung lain kali.. Tapi betul, suku dari beban rasa aku terlepas sudah... Lagi 3 suku ni kalau tak cepat aku lepaskan mau bongkok sabut hati jiwa raga aku hahahahaha....

Kay korang nantikan episod seterusnya ya...


No comments:

Post a Comment