Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Saturday, July 14, 2012

Penangan Air Batu di Bulan Puasa


Sekejap je kan masa berlalu?

Within a week kita dah nak berpuasa lagi. Puasa tahun ini tak banyak beza aku rasa macam tahun lepas. Tahun lepas berdua, tahun ni bertiga. Eh, silap berempat. Sbb anak sedara Mr BK ada lagi. Tak tahu bila dia dapat bilik yg sesuai.

Tengokkan keadaan si kecik rasanya insyaAllah tak ada masalah nak bangun sahur masak2 macam tahun lepas. Itu pun kalau aku sihat lah. Sbb tahun lepas tak operate bagai ye tak? Tahun ni dah 2 kali kena tebuk. Kita tgk keadaan macam mana. Kalau tak larat Mr BK kena lah tapau. Uih dia tak leh tak sahur, kang siang hari melepek macam budak kecik je gayanya. Aku steady je ehehehe.. 

Masa aku kecik2 dulu, selalu merengek2 dgn mak aku nak bukak pose bila balik sek rendah. Apa tak nya ko, pergi sekolah rendah dan sek agama jalan kaki. Sek agama jauh dari rumah aku. Pergi pulak tengahari buta lepas balik sek rendah tu dah kena rush siap2 pergi sekolah agama pula. Puas merengek Mak aku buat tatau je. Tapi kadang dia tak kuasa nak layan aku mendivakan diri, jadi dia cakap "sukati ko"... Kelakarnya bila Mak cakap cam tu aku macam eh sayang pulak nak bukak.. Hahahaha... Kurang kasih sayang gamaknya kekekekek...  Tapi kalo dah panas berdenting sangat, air kolah rumah aku tu pun sedap je aku rasa....  

Bila buka puasa, air batu adalah wajib ya uols... Tak silap aku rumah aku tu ada fridge masa aku dah darjah 4 ke 5. Jadi zaman aku belum akil baligh sangat tu tetiap hari kena beli air batu kat kedai. Kalau tak beli aku boleh menangis merajuk bagai. Air wajib ada adalah cincau atau sirap selasih.. Wowwww!!! Sedapnya!! Cincau pulak jenis potong sendiri kan? Nak nak potong pakai papan pemotong ikan tu hahahaha... Hamik ko!! Memang rasa dia lemak2 berkrim gittew hahaha.. 

Nak dijadikan cerita, Mak aku dah nampak aku macam dah nak demam dah. Jadi dia tak kasi buka dgn air batu. Aku adalah budak suruhan tegar oleh Mak ya untuk ke kedai. Jadi bila dah petang tu seperti biasa mintak 50sen nak beli air batu. Mak aku tak kasi. Punyalah aku meraung bagai nak rak. Siap hingus2 keluar. Last2 Mak aku suh beli cepat sebab dah nak dekat bukak puasa. Dunia bagai sorga.. 

Tapi tu lah. Kau nak sangat lawan cakap Mak kan? Esok nya, aku macam ayam berak kapur. Nak kata demam aku boleh bangun sume lah. Tapi tekak aku Ya Rabbi!! Satu benda taleh masuk masa sahur. Last2 aku terjelepuk kat tepi gobok Pak Awang (korang tau ke gobok ni? hehehe)..

" Ha kenapa?" tanya Mak

"Sakit tekak.... taleh nak makan nasi.. Macam mana ni.. nanti lapar siang (dasar kan kuat makan kekeke)" aku pinta simpati. 

" Ha, kang petang nanti beli lagi air batu kat kedai Cik Jum tu... Nanti Mak bagi singgit pulak"

Amboiii Mak..  Tak kasi chance langsung..

Sudahnya, aku sahur susu satu mug besar je pagi tu. Loya jgn cite. Tapi kena telan jugak Mak aku suruh. Allah nak balas kan? Kat donia je zassss...  Sayang Mak!! 


Air batu dedulu jenis blok cam ni. Nanti Cik Jum tokei kedai tu potong2 lah ikut bape banyak kau nak beli. Tapi jenis tak ada ISO kan? Kadang besar dia potong, kadang kecik.. 


Eh, tapi kan, aku tatau lah family korang macam mana. Family aku memang cam tu skrip dia hehe.. Kalau nak nasihat tu tade lah cam skrip Yusof Haslam ke, Ahmad Idham ke... 

" Kenapa nak? "

" Entah lah Mak, rasa macam sakit tekak pula"

" Iya? Kesiannya anak Mak ni. Tak apa sayang, nanti Mak buatkan segelas susu panas ya supaya lega tekak tu"

" Terima kasih Mak"

Hehehehehehe....  Oh tidak!!! Mungkin adalah kot. Aku rasa org dulu2 memang gitu cara dia kot. Tapi Abah n Mak tak adalah nak tengking ke apa ka.. Cakap dgn nada yg slow je. Cuma pedih je la kat telinga kau. Aku pun sedikit sebanyak menurun la gak skill tu. Sampai kan Mak aku pernah cakap kat akak aku jangan layan aku bercakap. Baik cakap dgn dinding hahaha.. Sbbnya, bila lawan cakap dgn aku je, akak aku sure menangis.. Dia hati lembut sket. Nak berlawan2 cakap., last2 kalah nangis.... Tu yg Mak suh dia cakap dgn dinding je hahaha... Tu cite lama.. Skang aku sopan sket :P .. Eh tapi Mr BK pun tanak layan lawan cakap dgn aku tau. Dia selalu kasi aku menang... Tak sempat nak panas enjin dia dah kasi menang.. Cis.. taleh nak practise skill.. 

Bulan puasa ni aku berangan nak isi stok bahan mentah import khas dari Kuala Selangor. Semangat jitu tak aku? Hari tu blog hopping, jumpa org cite ikan2 sana murah and fresh. Di tambahkan lagi dgn bukti yg aku dah makan. One of student aku jamu nasi beriyani ikan masa datang rumah dia. Punyalah sedapppp!!! Ikan tenggiri pulak tu. Lepas tu sambal udang. Kari ikan jenahak. Suma fresh from Kuala Selangor. Bila dia cakap dia beli stok for 2 weeks tak sampai RM200, lagilah aku teruja. Masak tak masak belakang cite. Yg penting aku nak pergi and tengok kat tempat nelayan tu jual.. Bila la nak curi masa ni... Aihssss.. 

Korang dah ganti puasa???

No comments:

Post a Comment