Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Tuesday, July 24, 2012

Episod hatiku masih berbuku: Part 2



Perlahan2 aku hampiri mereka yg sedang minum, aku buat lawak, aku pujuk2.. biasalah benda baru susah nak paham aku katakan. Slow

************************

Yang duduk di sebelahku berbisik..

"Yg dulu pun macam ni juga.. tak paham"

Kasihan. Bukan murah kos yg dibayar. Dan ini kali ke 2 dia datang. Kalau tak paham juga memang berat masalah ni aku rasa. Aku duduk sebelahnya cuba sedaya aku membantunya. Alhamdulillah dapat dia ikut apa yg aku ajar. Alah, aku pun bukan hebat sangat, cuma aku cuba pahami apa masalah nya dan bantu dari situ sahaja.

Kerja kami selesai agak lewat. Memang kalau aku bersendirian pun selalunya dalam pukul 8pm macam tu jugak habisnya. Kali ini lebih lewat kerana banyak barang yg. perlu dikemas. Dan dalam masa yg sama melayan kerenah mereka yg datang. Ada yg nak bergambar. Ada yg nak menyopping bagai. Hehehe...

Bila bab shopping ni, boleh jugak si dia menyelit sama. Satu aku perhatikan sikapnya, suka ambil barang² ku secara tidak aku sedari. Dia hanya akan cakap yg dia ambil barang tu barang ni, tapi dalam kuantiti banyak mana aku tidak pernah tahu. Aku bukanlah berkira sangat dgnnya. Tapi pernah juga aku rasa agak keterlaluan sbbnya dia ambil almost ke semua kristal yg baru aku beli. Masalahnya aku tak tahu berapa tali yg di ambil. Itu pun aku perasan bila aku nak guna. Kalau tak memang aku tak perasan langsung mana hilangnya sampai sudah. Bila di tanya, " Eh kan akak dah cakap hari tu akak ambil.. Umi tak kira ke?" Senang sekali bicaranya. Ambil mudah.

Sama juga kali ini. Aku agak pelik sbbnya dia macam tak pernah tgk barang² yg aku bawak. Siap cakap kenapa tak tunjuk dgn nya sebelum ni. Aku bukan tanak tunjuk tapi tak perlu lah nak bertandang rumah dia bawak segala barang² yg aku ada. Beratnya satu hal!!

Seperti yg aku agak, dia ambil mana yg berkenan, terus letak dalam kotak simpanannya. Kali ini aku lebih cerdik, aku terus terang sahaja,

" Maaf Kak, kali ni kena kira tau. Saya belum ada title kat depan nak sponsor manik akak.." 

Aku ambil mana yg diambilnya, kemudian aku kira satu persatu. Bila nak kira tu terasa berasalah dalam hati, aku ni berkira sangat ke? Tapi akhirnya aku akur, bisnes tetap bisnes. Itupun aku kira memain je. Memain macam mana? Banyak sungguh aku main tutup mata je bagi harga murah. Mr BK bengang je dgn aku hehehehe.. Dia bab duit memang, lagi tamak dari aku hahahahaa....

Uiiii jgn tak tahu ya, almost rats juga barangan yg diambil oleh dia. Tu tak termasuk brg² sebelum ni lagi. Memang patut Mr BK bengang aku rasa pun!

Sebelum beredar dari tempat tu, Mr BK agihkan sama rata apa yg kami dapat bersama. Alhamdulillah, rasanya berbaloi lah juga walaupun perjalanannya jauh. Dan yg hadir pun tak berapa ramai. Tapi aku tetap rasa bersyukur.

Kami sudah ada satu deal yg mana setiap kerja yg kami buat akan diasingkan sedikit untuk kos pengangkutan, perjalanan, Mr BK as driver, dan banyak lagi lah. Disebabkan kasihan padanya yg perlukan duit untuk sewa rumah anaknya (awal sebelum pergi dia dah bercerita anaknya perlukan duit untuk bayar sewa rumah), banyak yg Mr BK tidak kira. Kos makan dalam perjalanan semuanya tidak dikira kecuali makan malam selepas kami bekerja. Mr BK hanya ambil kos minyak sahaja kerana perjalanan yg jauh. Dan Mr BK dgn baik hatinya walaupun dalam keadaan geram dgn perangainya telah lebihkan bahagian yg dia dapat.

Aku berani sumpah dgn nama Allah, kami memang lebihkan bahagian yg dia dapat. Tapi apa yg terjadi selepas itu amat aku kecewa. Apa yg berlaku? Nanti aku ceritakan. Ada sebab kenapa aku ceritakan selengkap mungkin perjalanan aku bersamanya. Sebab terlalu banyak kisah berbangkit selepas itu yg aku rasa macam hidup mati pun aku macam tak percaya.

Selesai urusan, perut dah memang berkeroncong. Selalu memang macam tu lah. Masa bekerja tak rasa lapari. Bila dah duduk siap semua baru lah rasa kelaparan. Dia cadangkan tempat makan yg pernah dia makan sebelum ini. Awalnya sebelum habis kerja aku setuju kerana teringin juga makan makanan local food ni. Tapi bila dah habis kerja pun agak lewat dan anak2 nya juga dah keletihan aku cadangkan makan di tempat yg dekat sahaja.

Eh, tanak kalah. Mengaku tahu tempat tu dan beri jaminan dekat, aku akur. Dah lah hujan. Aku dah lah masa tu pregnant. Sejuk mengundang lapar yg bertalu2. Pusing2 punya pusing sampai sesat2... Akhirnya jumpa juga tempat yg dia teringin makan. Yg aku tak berapa berkenan bila dia tak habis2 cakap "Umi kan nak rasa local food.. sian baby nanti.." waddaaaa.... Aku takdelah tahap macam mengidam bagai.. Kalau kau yg nak makan cakap je terang2. Tayah nak main selindung2 dgn perut aku yg dah besar ni.

Makanannya ok lah. Org lapar kan, makan je lah. Ada yg sedap. Tgh makan hujan selebatnya. Dengan angin ribut. Memang aku cukup takut masa tu. Jadi kami memang tersangkut lama juga di sana. Yg kasihan anaknya lah. Dah tak boleh bukak mata dah aku tengok memasing.

Tamat episod malam tu, masa naik ke atas hotel balik dari makan malam dia beritahu aku.

"Umi nak tahu tak kenapa kitaorang lambat tadi pagi? Tengok Macam2 Aznil kat Astro. Terkekek2 kami tgk. Kelakar betul"

Wah... kelakar sangat lah kan? Kau ingat aku nak terkekek sama ke apa? Lagi menyirap darah aku! Boleh kau nak layan TV lagi masa aku tunggu korang sume kat bawah pagi tadi? Nak cuti2 Malaysia pergi dgn famili. Bukan masa nak bekerja macam ni.

Sebelum balik hotel, aku siap2 singgah 7E dan pesan kat dia beli apa yg patut. Jangan jadi macam malam sebelumnya.

Malam tu sebelum tidur ada satu incident yg terus ubah persepsi aku terhadapnya secara total. Aku tak ingat apa, tapi rasanya Panadol yg dia minta. Aku memang bawa bekal ke mana2. Mr BK memang hantu panadol. Sekali makan sampai 4 biji. Tak kuasa dah aku nak bebel.

Aku suruh anaknya ambil di bilik aku. Masa tu Mr BK tak ada dalam bilik. Pergi cari nyawa nikotin kat bawah hotel. Masuk je bilik semula anaknya beri panadol pada si ibu. Dan tetiba aku terdengar.

"Ibu, kalau tau tadi tak payah beli pantiliner. Aunty Umi ada bawak"

Ah.......... Akhirnya, aku rasa aku dapat kenal siapa dia sebenarnya. Memang aku akan ingat peristiwa pantiliner ni sampai bila2. Korang bayangkan. Pantyliner ok..... Mengharap.  Penuh mengharap pada org lain.. Aku jadi benci pada org yg suka mengharap. Suka berharap mendapat simpati, dapat bantuan secara sengaja.

Keesokan harinya...........................................

Alamak.. ngantuk lah korang.. hehehe... Kena tidur ni esok nak sahur. Nanti aku sambung cerita. Kak, ko jgn marah tau. Ni aku dah sambung cerita. Jadilah ya. Nak sambung lagi ada pengerasnya kakakakakakaka.... Pengerasnya sila lah rajin klik iklan2 yg aku tayangkan tu kakaka. Nak tau kenapa?

Jap aku songsang cerita aku ni hehe.. Aku ni memang jakun la sket bab2 IT ni.. dulu masa kat U memang lah belajar bagai tapi lelama otak aku jadi macam malas. Malas nak amik tau. Sbb tu aku selalu ketinggalan zaman. Bila ada org suggest letak iklan Nuffnang dalam blog aku ignore je. Dasar pemalas kan? Bayangkan kalau aku beli HP baru sure aku kasi Mr BK dulu pakai suh dia explore. Dah terer baru pass kat aku. Aku malas nak explore sendiri. Aku nak dia ajar aku each function.

Lepas tu baru ni aku agak aktif. Jadi kawan aku suggest letak je lah bukan susah sangat. Memang tak susah tapi aku malassssss... Malas nak edit code HTML dia bagai eventho senang je ko ikut step by step je instruction dia. Tapi sbb malas, maka ianya mengatasi segalanya hahahaha...

Tapi lelama dah ditanya2 aku pun layan lah... Bengap jugak aku ni nak ikut arahan yg simple macam tu. Seriously terasa bodoh yg amat. Maka wujud lah iklan2 itu. Dah beberapa bulan jugak aku letak. Lepas letak ditanya pulak earning ko ada increase tak? Aku tanya balik nak tgk kat mana? Hahahahaha.. Sengal... Org nak berNuffnang ko nak gak. Tapi lembap tahap dewa.

Ok.. ada earning gak rupanya dalam tempoh beberapa bulan ni. Aku jadi excited jugak. Terjerit2 kat Mr BK yg tengah mandikan anak dalam bilik air. Padahal bape sen sangat hahahahahaha... Tapi  bagus gak aku ikut kata kawan aku tu. Sekurangnya kalau RM5 pun dapat beli manik 1 peket wakakakakakakaka.... Nak cash bilanya kalau RM5 je kan? So korang tolong lah up sket jadi RM50. Nanti akak Pepari share tips manik lagi bebanyak ya.... hahahahahahahaha.. Dasarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.......

Aku gurau je ya kak. Aku berblog sbb benda2 macam ni lah kak. Luahan hati seorang perempuan.. Eceh.. Nak ada diari tulis pakai pen dah tak pandai menulis dah. Buruk tulisan aku kak. Lepas tulis nak baca balik tak paham hehehe.. Jadi kat sinilah tempat aku meluahkan rasa marah, geram, berbuku, sedih, simpati, gembira.... Nak manja2 pun kat sini lah gak hehehe..

Hehehehe.. aku senyum sorang2 bila terkenang bab belajar berNuffnang dgn kawan aku. Terasa macam ya rabbiiii bodoh nye aku ni. Lepas tu kawan aku cakap ada yg hanya berkerja sebagai blogger dapat income ribu2.

Wahhh! Tahniah!! Dunia IT ni kan? Semuanya BOLEH!!! Hujung jari je org buat duit...  Eh aku buat duit pakai hujung jari gak ape? Penat tau akak menikam manik pakai jari2 yg besar gabak ni :)

Ok lah.. sekian cerita songsang dari tajuk asal :)










2 comments:

  1. tak sabar nak baca sambungan seterusnya

    ReplyDelete
  2. cpt lah sambung kan kak... tak suke kalu ada kwn yg suke amik kesempatan gitu... tp, mmg tak sangka anak nyer pn didik sama mcm pangai mak nyer

    ReplyDelete