Nuffnang Ads

"Coretan dari seorang pemanik"

Friday, August 31, 2012

Nota 3D Release 2: Teknik Membuat Daun.. Aku dalam DILEMA


Aku punya dilema. Dan kalau anda baik hati boleh lah bantu aku di sini hehe...

Memang nota 3D aku lama dah siap. Tapi macam aku ceritakan, bukan senang nak buat nota nak kasi org faham. Jadi agak lambat untuk aku releasekan nota yg satu ini. Kenapa?

Ok begini....

Untuk nota 3D Release 1: Teknik Balut Batu menggunakan teknik basic Peyote memang tak ada masalah. Kiranya, kalau korang nak jahit batu sebesar mana pun, InsyaAllah dgn membaca nota aku tu korang tidak punya masalah.

TAPI....................... Untuk teknik membentuk daun dan bunga, dilema yg datang bila aku mahu pastikan korang semua bukan setakat dapat buat daun seperti saiz yg aku tunjukkan dalam nota, malah korang mampu untuk jahit macam mana saiz pun daun tu.

Kenapa aku kata dilema? Sebabnya begini.

Aku pernah juga attend few classes 3D ni.. Ada sesetengah beader agak strict dgn step by step yg ditunjukkan. Contohnya let say kau belajar buat bunga Kekwa; kena masukkan exactly 3 biji manik, kena susup exactly 4 biji manik.. etc.. Kalau tak follow kau kena bukak balik. Pendek kata kau kena ikut step by step apa langkah dia ajar, which is ada pro and cons...

Pro nya, kalau kau ikut step by step without failed; memang jadi lah bentuk apa yg kau nak buat tu exactly size yg ditunjukkan. Tapi cons nya, kalau kau tak faham basic teknik nya, let say bila kau nak buat few bunga Kekwa in different sizes, kau akan jadi seperti confuse dan sebagainya. Ini memang majoriti feedback yang aku observe sewaktu kelas.

Unless, kau jenis panjang akal; agak rajin berfikir maka tiada masalah untuk kau bentukkan bunga Kekwa tu dalam saiz yg macam mana pun.

Berbalik kepada aku sendiri. Dalam teknik pengajaran aku, tak kiralah one to one method or dalam tutorial yg aku jual, aku lebih suka tekankan fahamkan teknik basic dahulu, kemudian terpulang, kau nak ikut step by step yg aku tunjuk atau kau nak explore sendiri sbb kau dah faham teknik yg basic.

Sebab tu kalau dalam kelas aku, eventho 3D ni org cakap kalau dah silap tak ada cara lain dah kena bukak semula, tapi aku lebih suka ambil pendekatan, selagi boleh kita baiki dia, tak perlu buka. Kita cari jalan macam mana nak solve kan problem tu. Unless memang tak ada cara lain selain dari kena bukak semula. (ada certain mistake in 3D stitching yg kita boleg cover, tapi ada certain yg memang tiada maaf bagi mu.. memang kena bukak semula hehehe)

Dilema nya bertambah lagi apabila untuk membentuk daun atau bunga 3D ni, penambahan manik adalah random mengikut apa yg kita nak. Contoh, kalau nak kan daun yg lebih curly bentuknya, maka penambahan manik di setiap baris perlu lebih banyak.

Benda2 macam ni amat sukar untuk kita explain dalam bentuk text. Nak kasi org faham. Jadi sekarang, pendekatan yg akan aku gunakan untuk nota release 2 and 3 adalah seperti berikut;


  1. Aku akan tunjukkan basic teknik terlebih dahulu. Aku akan share kalau buat macam ni apa akan jadi, kalau macam ni apa pulak akan jadi... 
  2. Semua teknik akan aku tunjukkan bukan sahaja dgn actual pic (gambar step by step yg diambil) tetapi juga akan disediakan bersama illustrator sekali. Sbbnya? 3D perlukan gambarajah yg jelas. Kadang actual pic tak dapat gambarkan step by step...
  3. Kemudian, sebagai optional untuk praktikal; aku akan bagi step by step arahan in details untuk saiz daun/bunga yg aku tunjukkan dalam nota. Contohnya aku akan bagi step by step masukkan berapa biji manik, berapa layer nak buat, guna manik color apa untuk tone warna, untuk membentuk sekeping daun berukuran 7cm... Itu contoh. 
  4. Aku akan sharekan tips sekiranya nak nak buat daun yg lebih besar macam mana, kat mana trick nya, kat mana nak tambah, masa bila nak kasi dia lebar.. 
  5. and aku akan share juga macam mana nak combine teknik jahitan untuk dapatkan bentuk daun or bunga yg lebih unik
Sebenarnya in 3D ni pada aku tak ada silapnya. Aku paling kurang gemar bila dalam kelas org yg mengajar tu simply cakap apa yg student tu buat salah! Lepas tu dia suruh bukak semula. Paling kurang gemar lagi kalau suaranya agak terlebih emosi. 

Sebab tu before conduct class aku lebih suka buat ice breaking. Aku kena pastikan gap yg ada dalam class supaya aku senang nak control class. Kadang ada student yg memang advance, ada yg baru nak berjinak. Ada pula yg term tali air pun tak tahu apa. Jadi kita as pengajar kena ambil kira semua ni. Tapi ada yg tak setuju dgn cara aku. Ada yang macam tak percaya tak benda simple apa yg dia cakap org tak boleh nak ikut? Habis dah kau cakap lain kau tulis lain kat depan pastu kau tunjuk lain masa jahit kat kain org tu mana org tu nak paham ye dak? Eh melalut... hahaha

Kalau korang rasa approach aku ok dalam nota release 2 and 3 ni.. sila lah bagi feedback. Kalau tak ok pun sila la komen ya.. Aku sayang korang semua... :)

Kalau tak komen pun aku sayang jugak.. tapi sikit je la hahahahahaha.... 




No comments:

Post a Comment